Dava konusu olayda bir emekçi, birebir patrona ilişkin işyerinde iki farklı devirde misyon yaptı. Patron, birinci periyoda ilişkin tüm alacak ve müsaade fiyatlarını ödeyip hesabı kapattığı gerekçesiyle, ikinci devirdeki müsaade mühletini yeni bir çalışan üzere sıfırdan hesapladı.
İşçinin açtığı davada lokal mahkeme çalışanı haklı bulsa da Bölge Adliye Mahkemesi birinci periyodun tasfiye edildiğini savunarak kararı patron lehine bozdu. Yargıtay 9. Hukuk Dairesi ise devreye girerek Bölge Adliye Mahkemesinin bu kararını iptal etti ve milyonlarca çalışanı ilgilendiren emsal niteliğinde bir karara imza attı.
İLK DÖNEM TASFİYE EDİLSE BİLE KIDEM HESABA KATILACAK
Habertürk’ten Ahmet Kıvanç’ın haberine nazaran Yargıtay 9. Hukuk Dairesi; birinci devirde yıllık müsaadelerin kullanılmış yahut fiyatının ödenmiş olmasının, ikinci çalışma devrinde hak kazanılacak yıllık müsaade gün sayısının belirlenmesinde evvelki kıdemin dikkate alınmasını engellemeyeceğini belirtti.
Kararda, çalışanın ikinci çalışma periyodundaki yıllık fiyatlı müsaade mühleti hesaplanırken, birinci periyottaki toplam hizmet müddetinin de birleştirilerek sonuca gidilmesi gerektiği vurgulandı.
EYT’LİLER VE ARALIKLI ÇALIŞANLARI YAKINDAN İLGİLENDİRİYOR
Alınan karar; bilhassa EYT yasası kapsamında emekli olup kıdem tazminatı ile kullanılmayan müsaade fiyatlarını alarak birebir işyerinde çalışmaya devam eden çalışanlar için büyük kıymet taşıyor.
Söz konusu karara nazaran; örneğin bir işyerinde 8 yıl çalıştıktan sonra emekli olup tüm alacaklarını tahsil eden ve akabinde birebir patrona bağlı olarak tekrar çalışmaya başlayan bir emekçi, müsaade hakkını yeni işe girmiş üzere 14 gün üzerinden değil; 5 yıldan fazla kıdemi bulunan deneyimli çalışan statüsünde 20 gün (veya kontrata nazaran daha fazla) üzerinden kullanacak. Çalışanın birinci dönemki haklarının parayla ödenmiş olması, ikinci devirdeki müsaade gün sayısı kıdemini sıfırlamayacak.

