Düzenlemeye nazaran, belirlenen kriterler çerçevesinde hesaplanan göreceli ÖTV fiyatının, minimum maktu vergi meblağının altında kalması durumunda devreye taban vergi girecek. Bu kapsamda taban maktu ÖTV’nin elektrikli motosikletlerde 30 bin TL, binek arabalarda ise 100 bin TL’den az olamayacağı tabir ediliyor. Fakat motosikletler için “elektrik motor gücü 4 kW sınırı” getirildi. Elektrik motor gücü 4 kW’nın altında olan motosikletler düzenlemeden etkilenmeyecek.
ÖTV Yasası’na yeni karar eklendi
Cumhuriyet’ten Mustafa Çakır’ın haberine nazaran TBMM Genel Kurulu’nda teklifin görüşmeleri sırasında AKP tarafından verilen önerge kabul edilerek ÖTV Yasası’na yeni bir karar eklendi. Buna nazaran, binek arabalarda ÖTV; motor silindir hacmiyle birlikte çekiş sistemine nazaran belirlenecek. Bunun yanı sıra yeni bir minimum maktu vergi düzenlemesi de yürürlüğe girdi.
Kabul edilen maddede şu tabirlere yer verildi:
“(II) sayılı listenin 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan mallar (13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca (L) sınıfında olup içten yanmalı motoru olanlar ile (L) sınıfında olup elektrik motor gücü 4 kW’ın altında olanlar ve (T) sınıfında olan araçlar hariç) için göreceli vergi oranı üzerinden hesaplanacak vergi fiyatı, minimum maktu vergi meblağı olan; (L) sınıfı araçlar için 30 bin TL, başkaları için 100 bin TL’den az olamaz. Bu meblağlar her yıl bir evvelki yıla ait olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kararlarına nazaran belirlenen tekrar değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Hesaplanan meblağların 100 TL’yi aşmayan kesirleri dikkate alınmaz.”
Cumhurbaşkanı’na değerli yetki
Düzenleme kapsamında Cumhurbaşkanı’na da kıymetli bir yetki verildi. Buna nazaran Cumhurbaşkanı, belirlenen taban maktu vergi fiyatlarını on katına kadar artırabilecek yahut sıfıra kadar indirebilecek.
Düzenlemenin münasebeti açıklandı
Maddenin münasebetinde ise binek arabalar ve temel prestijiyle insan taşımak üzere imal edilen öbür motorlu taşıtların yer aldığı 87.03 G.T.İ.P. numarasında bulunan araçlar için hâlihazırda göreli vergilendirme uygulandığı hatırlatıldı. Yapılan düzenlemeyle, kanuna ekli öteki listelerde yer alan maktu vergi uygulamasının bu araç grubu için de geçerli kılınmasının amaçlandığı belirtildi.
Gerekçede ayrıyeten, Karayolları Trafik Kanunu’na nazaran belirlenen araç sınıflarından (T) sınıfında olanların minimum maktu vergi kapsamı dışında bırakıldığı söz edildi. (L) sınıfındaki araçlardan ise elektrik motor gücü 4 kW’ın altında olanlar ile içten yanmalı motoru bulunanların kapsam dışında tutulduğu aktarıldı.
Buna karşılık, (L) sınıfında olup elektrik motor gücü 4 kW ve üzeri olan araçlar ile 87.03 G.T.İ.P. numarasında yer alan öbür taşıtların taban maktu vergi kapsamına dahil edildiği belirtildi.
Düzenlemede ayrıyeten Cumhurbaşkanı’na, belirlenen meblağları yahut yine değerleme oranıyla artırılmış meblağları farklılaştırma kriterlerini dikkate alarak on katına kadar artırma ya da sıfıra kadar indirme yetkisi verildiği de vurgulandı.

